Volt egyszer egy malom, Cerka Cofli és Orna Mentika járatta, A tevegyomortól a sajthárfáig mindent megőrölt, és beszélni is tudott. Kérdezte, hogy Mekkora a digitális lábnyomod? Újhold, új király idején, amikor A visszatérés ígérete teljesült és A másik szárnyas ló is megjelent, méghozzá Kővé vált lábnyomok mentén, a Régi históriák szerint Veronika ezt válaszolta: “Én vagyok ti.” És akkor… megcsinálták a boszorkánykását, a Szitakötőszótár meg a Szóról szóra recepjére. Közben elkészült a Kávémese is, beindult a Szellemvasút, a Szójátszótéren pedig így szólt A vadász és a medve: Mondhatta volna szebben. Nem maradt más hátra, mint hogy Nézzük együtt – Szőnyi István képeit.
SZITAKÖTŐ SZÓTÁR
Győrffy Iván Sárkány és tűz SÁRKÁNY> Mitológiai keveréklény: lehet egy-, három-, hét-, huszonegy- vagy akárhány fejű; lehet karvaly- vagy oroszlánlábú, uszonyos; lehet pikkelyes és párductestű, denevérszárnyú; lehet kígyó-, gyík- vagy krokodilfejű; két- és négylábú; villásnyelvű, tarajos, tűzköpő vagy tűzmentes, röpködő vagy röpképtelen. Élhet a világfa tetején, az alvilágban, a mennyekben és a felhők között, de – ha levágja fölösleges fejeit, és emberszerű külsőt vesz fel – a földön is. Lehet bölcs, mint a szakállas kínai sárkány, aki legendás uralkodókat ragad magával a mennybe, vagy falánk és ostoba, mint a leitatott-leetetett és így a Viharistennek kiszolgáltatott Illujanka a hettita történetben. Részt vehet a világ teremtésében, ha hagyja, hogy legyőzze egy isten, és akár testét is felhasználja a világ létrehozásához – az indiai ős-Sárkánynak, a sumér Aszagnak, a babilóniai Tiámatnak, az ugariti Jammnak, az egyiptomi Apóphisznak (ejtsd: apófisz), a görög Tüphónnak (ejtsd: tüfón), az iráni Adzsi-Dahákának és a bibliai Leviathánnak hasonló sors jutott. Ott lehet az idők kezdetén és a végítéletnél is: a bibliai Jelenések könyveszerint az első emberpárt az Édenkertben megkísértő kígyó valójában vörös, többfejű szörnyeteg volt, a végítéletkor pedig egy hatalmas sárkány próbálja majd legyőzni Jézus követőit – mindketten a Sátánnal azonosak.
A sárkányölô hôsökrôl szóló európai legendák azért is voltak népszerûek, mert a „bûn” leküzdésérôl szólnak. Ilyen Szent György legendája: megkeresztelt római katonaként mártírhalált halt hitéért, de elôtte megszabadított egy várost a telhetetlen, leányrabló sárkánytól, és megtérítette lakóit.
Magyarországon két lovagrendet alapítottak tiszteletükre, beszivárogtak a népmesékbe, és máig megtalálhatók (többek között) a Gyôr-, Gyur- kezdetû családnevekben.
Iszapos tóból
Sokféle sárkányos kifejezésünk van: címersárkány, papírsárkány, sárkányrepülô, sárkányfa, és így tovább. Gyûjts össze minél többet! Szerinted honnan származik a magyar sárkány szó?
TŰZ > A sárkányok fő fegyvere (bár nem minden sárkány tud tüzet fújni). Összetett kémiai, fizikai jelenség, amelynek során egy gyúlékony anyag oxigénnel lép kapcsolatba, majd hőt és fényt kibocsátva elég. Az égés természetét – azt, hogy a lényege az oxigénnel való reakció – Lavoisier (ejtsd: lávoázié) francia vegyész tárta fel. Az égés lehet lassú és gyors, természetes, mint a villám által előidézett, és mesterséges, mint az ember gyújtotta tűz, éghet a felszínen, a talajon és a fák koronáján. Ha a fa, papír vagy szén tökéletesen elég, csak éghetetlen hamu marad utána. Tökéletlen égéskor viszont a megmaradt anyag, például a korom és a szén-monoxid tovább éghet vagy robbanhat. Az emberiség már több ezer évvel ezelőtt „megszelídítette” és a saját hasznára fordította: eleinte így hasított ki magának területet az erdőből, segítségével művelte meg a földet és vadászta le az állatokat, majd háztartásának nélkülözhetetlen részévé tette. A gőzgéptől a benzinmotoros autóig, az ágyútól az erőműig égés és robbanás fűti az emberi civilizációt: ezért mondta Darwin, hogy a beszéden kívül a tűz az emberiség legnagyobb felfedezése. Olykor önálló életre kel, és semmi sem állhat az útjába: vulkánok, földrengések, villámcsapások, bozóttüzek, aszályok és a nyomukban keletkező fékevesztett égés már számtalan települést tett a földdel egyenlővé. Emlékezetes égés volt Rómában Krisztus születése után 64-ben: a város 70%-át leromboló tüzet a történetírók egy része Néró császár nyakába varrta, ő maga pedig keresztény gyújtogatókra fogta. 1666-ban egy hanyag pék kemencéjéből kiinduló tűz tarolta le Londont, 1871-ben Chicagóban, 1906-ban San Franciscóban égett le több tízezer ház, a II. világháború gyújtóbombái még ezeknél is nagyobb pusztítást végeztek. A gyors városfejlődés és iparosodás ugyanakkor nemcsak a tűzvészeknek – a tűzoltás megszervezésének és technikai tökéletesítésének is kedvezett.
A tûz az emberi gondolkodásban is nagy utat járt be: egyike volt a világot alkotó és fenntartó elemeknek. Hérakleitosz szerint a kozmosz „örökké élô tûz”, s az istenség olyan változékony, mint a tûz, amely ítélni fog mindenek felett. Utóbbi gondolat a vallásokban is megjelenik: a judaizmusban és az iszlámban emlegetett gyehenna, a kereszténységben a bûnös lelkeket váró tisztítótûz vagy a pokol tüzei, a perzsa-iráni mazdaizmusban az istenséget jelképezô szent tûz – egyaránt az isteni ítélethez köthetôk. Az olasz költô, Dante mûvében, az Isteni Színjátékban mind a pokolban, mind a lelkeket megtisztító purgatóriumban testi vagy lelki fájdalmakat okozó tüzek veszik körül az áldozatokat. De a tûz fogalma nemcsak a kínokhoz kapcsolódik az emberi képzeletben: a szerelemrôl, életrôl, évszakok váltakozásáról, fiatalságról, lélekrôl, nyelvrôl, örömrôl, mûvészetrôl, álomról szóló hasonlatok telis-tele vannak lángokkal.
Mint egy Isten, hóban vacogva Szerinted? Szent György és Szent Iván napján, április és június 24-én szokás kisebb-nagyobb tüzeket gyújtani. Szerinted miért?
|