bla

Beszélgessünk a beszédről! – mondja Éles Kés és Tompa Kés a lakodalomban, míg Szent Mihály útján és a Hagyásfa árnyékában Ősz húrja zsong, Az ősz színei és a Szóló szőlő egy Késő nyári emlékkel együtt élnek Bodocs meséiben. Közben a Komposztoszt és szoroz!, hogy lássuk Fától az erdőt, ha eljön Suli hava, és Nézzük együtt Perlrott Csaba Vilmos képeit! meg a Kondenzcsíkot is. Kérdés, vannak-e Ismeretlen szigetek?, és Időkapuk a város szélén, és Mit eszik a zombiféreg? Ismerd meg magad! Pegazus hátán, Szellemvasúton, Időjátékban a Szitakötő szótár és a Nagyon zöld könyv segítségével, mert Egy hét múlva két hete, hogy ez mind: Enyém, tiéd, miénk.

0-nyito-design_04
0-nyito-design_05
Kép
Kép

Kámán Balázs

Ismerd meg magad! 3.

Ígértem, hogy egyetlen, a 17. században rendezett anatómiai bemutatóról mesélek, s nem azért, mert ott és akkor valaki különös felfedezést tett az emberi testről. Ami azon az amszterdami bemutatón történt, a rész-eredményeknél fontosabb – talán a tudomány fejlődése szempontjából is.

 

1632 januárjában közhírré tették, hogy a neves és népszerű Tulp doktor tart nyilvános boncolást. A rendezvényre – mint manapság egy-egy rendkívüli színházi bemutatóra – különböző európai országokból is érkeztek látogatók. Közismert volt ugyanis, hogy a negyvenesztendős Tulp milyen sokat tett már Amszterdam betegellátásáért, sikeresen gyógyított, közben orvosi iskolát szervezett és könyvet is írt. A tudós doktor maga kérte fel a fiatal, akkor még nem híres  festőt, Rembrandtot, hogy örökítse meg az eseményt, amelyet egyébként a város vezetése is jelentékenyen támogatott. Hirtelen divatos lett a természettudományok, így az anatómia fejlődését államilag is segíteni. Az elismerés egyik kifejezése volt a nyilvános boncolás. Csak pár évtizede, pontosan 1600-ban rendezték Prágában az első ilyen bemutatót, és mindjárt négy napon át tartott a közönség-szórakoztatás. Akkor is akasztott férfi testét tárták fel, s a kivégzést a kívánt napon hajtották végre – hirtelen magától értetődőnek tartották, hogy az orvostudomány fejlődése érdekében megrendeljék a halált és színházi kelléknek a tetemet. S ebben a művelt embereknek kételkedni sem illett. Vagyis egyszeriben nyilvános, sőt, hivalkodó lett, ami addig szigorúan tiltott volt.


Tulp bemutatóját is gondosan megszervezték és reklámozták. Kijelölték a közreműködők és a látogatók helyét. Az előadás a holttest bekészítésével kezdődött – közvetlenül a bemutató előtt akasztották fel a rabló Adriaansont (ejtsd: adrianzon – a kortársak Aris Kindt néven emlegették). Mellé tették a többi kelléket, például az anatómiai atlaszt, aztán felvonultak az élő szereplők: Tulp mester és kiválasztott tanítványai. Rembrandt, a festőállványával már ott állt. És éles szemmel figyelte a jelenetet: a tudósok színjátékát az imént kiszenvedett ember fölött. Lehet, hogy abban a teremben ő volt az egyetlen, aki a halottra nézett? A Tulp doktor anatómiája című festményen  – s ez első látásra is különösnek tetszik – mindenki elnéz a halott fölött: van, aki a közönségre sandít, mások mesterkélt buzgalommal a nyitott atlaszt lesik.



(A folytatás az őszi számban olvasható)

1988 - 2014 Liget Műhely Alapítvány | Impresszum | Hírlevél | Támogatók és Partnerek