bla
SEGÉDANYAGOK

Itt tölthetőek le az egyes cikkekhez kapcsolódó természettudományos és humán segédanyagok, feladatsorok, óravázlatok. Kattintson a címekre!

 
Az egyes segédanyagok oldalán az oldalsó linkre kattntva  elérhetőek a kapcsolódó folyóiratcikkek.
 
Örömmel fogadunk új ötleteket.
Kérjük, a szerkesztőség e-mailcímére küldje segédanyagait!
[email protected]
0-nyito-design_04
0-nyito-design_05
SEGÉDANYAG
Kovácsné Somi Zsuzsanna
Vizuális kultúra - művészettörténet óravázlat 7. osztályosoknak

A téma felhasználása a barokk festészettel való ismerkedés kapcsán nagyon jól beilleszthető.
A barokk táblaképfestészet műfajai: portré, csoportkép, életkép, csendélet, enteriőr.

A cikkben  Rembrandt híres festményének, a Dr. Tulp anatómiai leckéje címűnek az elkészítési módjáról, a kép szereplőiről, a kor néha furcsa gondolkodás módjáról, valamint a festő látásmódjáról olvashatunk.
Előzetes feladat ( tanári, tanulói feladat ): a festmény megkeresése albumokban
                                                             középkori betegségekről,gyógyításról anyag keresés
Az óra menete:
1. A téma felvezetése az előző órán elhangzottak ismétlésével : barokk kor általános jellemzői, barokk építészet
 2. Barokk festészet
 A festmények már nemcsak a templomokat díszítették, hanem bekerültek a lakóépületekbe. A festők általában megrendelésre készítettek  képeket, majd eladták őket. Virágzásnak indult  a táblaképfestészet és  a képkereskedelemMegjelentek az életképek, tájképek, az enteriőrök, csendéletek, portrék, történelmi festmények és a csoportportrék. Ez utóbbiak Hollandiában voltak nagyon népszerűek. Különösen magas szintre fejlesztette ezt a műfajt Rembrandt van Rijn azáltal, hogy  a sokalakos csoportból egységes kompozíciót, életteli, mozgalmas jelenetet alkotott.
Olvassuk el a cikk első részét, hogyan is készült el annak idején egy csoportkép!
-Mondjátok el, milyen furcsaságokat, bizarr dolgokat találtatok az olvasás során?
-Mit gyűjtöttetek a kor gyógyításairól?
- Szükség volt-e szerintetek az ilyen fajta előadásokra?
- A képet nézve a festő kellőképpen megragadta-e  a pillanatot?
- Mi az, ami a képen nektek a legszembetűnőbb?
- Milyen ábrázolási módot használ a festő a kiemeléshez?
Rembrandt a nekünk drámai hangulat érzékeltetésére a fény-árnyék éles ellentétét használja fel. A legkorábbi művein is látható már ez a sajátos fényárnyék technika, amely gondolatainak legelegánsabb kifejezőeszközévé válik, s amely az évek során egyre nagyvonalúbb, kifinomultabb és hatásosabb lesz.
Olvassuk el a cikk második felét!
- Milyen módon láttatja velünk meg  a festő a képen a saját gondolatait, érzéseit a témával

( nyílt boncolás ) kapcsolatban?


Összegzés:
 Fogalmazzátok meg  a véleményeteket a kép témáját illetően! Ezek után nézzünk meg más témájú csoportképeket. Pl.: Rembrandt: A posztóscéh előljárói  (1662) Éjjeli őrjárat (1642) , Frans Hals: A haarlemi öregek házának elöljárónői (1664)

1988 - 2014 Liget Műhely Alapítvány | Impresszum | Hírlevél | Támogatók és Partnerek