Itt tölthetőek le az egyes cikkekhez kapcsolódó természettudományos és humán segédanyagok, feladatsorok, óravázlatok. Kattintson a címekre!
SEGÉDANYAG
Takács-Mittág Anikó Szakköri foglalkozás - 6. o. Saját döntésük alapján, ezt az anyagot dolgoztuk fel közösen. Mindenki egy lapot kapott, azzal a lehetőséggel, hogy amíg felolvasom az anyagot, leírhassa fontosnak tartott gondolatait, kérdéseit. Ezeket egymás alá felírtuk a táblára.
Fejletlen: gén hibája a rosszaság. Minél fejlettebb egy élőlény, annál fontosabb a tanult ismeret, ami a géneket kiegészíti. Emlősök tanítása, nevelése az emberéhez hasonlít, de náluk a nevelés agresszív, testi fenyítést jelent. Köztük is fontos az utánzással tanulás folyamata. S itt tértünk rá, hogy mi az, amiben kiegészül, ill. több az ember: ÉRZELEM és BESZÉD Kérésemre a táblán összeszedtük, hogy mi az, amibenelőny, hogy kialakult a beszéd, ugyanakkor megvizsgáltuk, hogy miben jelent hátrányt.
Erre egy jó kis játékot játszottunk: 6 tanulóból 5 ment ki a folyosóra. A bent maradó ülőknek csupán figyelniük kellett, nem szólhattak semmit. A játék lényege: Egy érzelemmentes, viszonylag hosszú történetet, telis-tele adatokkal, információval elmesélünk az 1. embernek egyszer. Visszakérdezés nincs. Amíg behívjuk a következőt, akinek ismertetjük a játékot, addig összeszedi a gondolatait az 1. játékos. Majd elmeséli az általa megjegyzett történetet a 2. játékosnak. Ezután, csendben csatlakozik az ülőkhöz. Ez így folytatódik a végéig, s a legutolsó játékosnak a már bent ülő csapatnak kellett elmondani. A kört én zártam, s fejből, újra elmeséltem az eredeti történetet.
Jót derültek, hogy az utolsó mesélő és az én történetem között mekkora különbség lett. S ekkor jött a lényeg, megfigyeltük, hogy mi történt a szöveggel: lerövidült, a megmaradt is módosult, sőt kiegészült. Viccesnek találták, s még nem jöttek rá, hogy milyen összefüggés lesz a játék és az előtte elhangzottak között, mígnem a semleges történetet átalakítottam egy számukra esetlegesen személyesen is érintő, érzelmileg fűtött történetté. S ekkor jöttek rá, hogy ez nem más, mint a PLETYKA. A játékból megismerhették magukat, egymást, ki az, aki pontosan jegyzi meg a történetet, ki az, aki több mint a felét elfelejti, s így a lényege is megváltozik. Ki az, aki hozzáfűz kedve szerint új elemeket. De vajon, ezek után mit mesélhetsz tovább?! - Csak azt, amit te láttál, s lehetőleg pontosan. - Nem mindegy kinek meséled. Vajon ő pontosan adja tovább? Megbízható? - Ha csak hallasz egy történetet, NE add tovább, mert: vajon az eredeti történetet hallod? - Még ha te megbízható vagy is, nem biztos, hogy a jó történetet meséled tovább, s félő, hogy te leszel a hibás. - Minden korosztályt érintő probléma - Mindehhez hozzáadódnak az érzelmeink, amik köztudottan rontanak a helyzeten. A pletykát is felírták a beszéd hátrányaihoz. Nagyon tanulságosnak találták a játékot. |